9.27.2013

De man van tegenstellingen

Omdat mijn studie in Utrecht zit, en ik daar zelf niet woon, ben ik dus (bijna) elke dag op reis. Het heen en weer reizen met de trein is wellicht een ander verhaal dan met je hele hebben en houden op je rug rondtrekken, sommige dingen veranderen niet. Nog steeds ontmoet ik af en toe mensen tijdens het reizen waarvan ik denk, wow, wat een vette ontmoeting!

Goed, ongeveer een week geleden, 's ochtends vroeg stapte ik de trein in en ging zitten op een lege stoel naast een (grijze, maar niet heel oude, misschien 45 jarige) man. Hij zei iets van: 'Lekker weertje he?' en vanaf daar ontstond het gesprek. Even tussendoor: meestal studeer ik in de trein, maar als mensen tegen me gaan praten hebben ze het geweten haha! Dan wil ik ook echt een gesprek.

Hij vertelde dat hij uit Groningen kwam, en hij de oogdokter daar niet vertrouwde. Dus op weg naar Utrecht. Hij had wel een bril, maar die zat nu in zijn jaszak, vertelde hij. Dus ik grapte dat brillen alleen werkten als ze daadwerkelijk op je neus staan. Voor ik het wist gaf hij mij een goedbedoelde por en zat hij op zijn praatstoel.



Als kind wist hij al wat hij ging worden, hij vond het toen al een interessant en intrigerend vak. Dus, school vroeg verlaten en zijn droom gevolgd. Hij vond het altijd weer bijzonder hoe schapen zonder second thoughts hem volgden de koelruimte in, maar paarden en pony's bij de drempel altijd even bleven staan. Alsof ze aanvoelden wat er ging gebeuren. Een enkele keer volgde een pony hem zo trouw, zonder even stil te blijven staan, dat hij er terplekke op verliefd werd. Dus die redde hij en staat tot op heden in zijn achtertuin vrolijk te grazen.
Dieren zijn zo anders dan mensen, merkte hij op.

Hij was niet zomaar een slager, een halalslager wel te verstaan. Mooie tegenstelling: zijn mening was dat de crisis gekomen was door 'al die immigranten'. Geert Wilders was zijn held en ondertussen vertelde hij me wel dat islamieten de schoonste mensen zijn.

Nog meer verhalen volgden. Zeker een interessant gesprek voor een ochtend in de trein.

2 opmerkingen:

  1. Hahaha, leuk is dat hé. Vaak hebben mensen altijd hele verhalen te vertellen.
    Liefs, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk/interessant/grappig verhaal :)
    In de trein ontmoet je inderdaad de leukste mensen! Ik gebruik vaak kaartjes waar je gratis met iemand mee kan reizen, en dan vraag ik aan willekeurige mensen of ik met ze mee mag. Dan heb je ook zulke leuke gesprekken!

    BeantwoordenVerwijderen